Bezpłatny numer alarmowy Ratownictwa Medycznego – 999
Numer alarmowy wszystkich służb w całej Polsce – 112
Szybkie i dokładne poinformowanie dyspozytora medycznego o zaistniałym zdarzeniu ma często wpływ na czas jak i sprawniejsze udzielenie pomocy osobie poszkodowanej. Dyspozytor musi być poinformowany szczegółowo o rodzaju zachorowania bądź zdarzeniu (wypadku), wówczas będzie mógł podjąć decyzję o wysłaniu odpowiedniego zespołu. Gdy dzieje się coś dramatycznego, nie należy podnosić głosu ani poganiać dyspozytora, ponieważ nie tylko nie przyspieszy to dotarcia zespołu, ale może to opóźnić czas realizacji.
Najczęściej dzwoniąc po pomoc, dyspozytor sam zada Ci pytania, na które należy odpowiadać. W razie wypadku wywiad może być poszerzony o następujące informacje:
– gdzie zdarzył się wypadek (określić w miarę precyzyjnie miejsce, charakterystyczny punkt odniesienia)
– rodzaj wypadku
– ile jest ofiar
– jakie są uszkodzenia ciała
– kto wzywa i numer telefonu
Każdorazowo po wysłaniu zespołu własnego do wypadku, dyspozytor Ratownictwa Medycznego powiadamia o wypadku Straż Pożarną i Policję. Duża ilość fałszywych wezwań spowodowała ostrożność przy przyjmowaniu wezwań, dlatego nie należy się denerwować gdy dyspozytor chce uzyskać szczegółowych informacji o osobie wzywającej (numer telefonu, miejsce z którego dzwonimy itp.)